Älä tarjoile höttöä – panosta sisällöntuotantoon ja ansaitse yleisösi sinuun käyttämä aika. 

Parin viimeisen vuoden aikana ihmiset on voimakkaasti poistaneet turhia sisältöjä elämästään. Tavaroiden ja muiden aineellisten asioiden konmarittaminen ja dekluteeraaminen (declutter, suom. poistaa turhia asioita) sai huippunsa tänä vuonna, kun ruotsalaisen Margareta Magnussonin kirjoittama kirja Mitä jälkeen jää – Taito tehdä kuolinsiivous (Tammi 2018) julkaistiin myös Suomessa. Kirjaa on käännetty yli 20 kielelle, joten tavaroiden vähentämisen ilmiö on olemassa myös muualla kuin Suomessa.

Turhien asioiden poistaminen ei ulotu vain kotien kaappeihin ja varastoihin, sillä oman ajankäytön priorisoiminen ja uudelleen järjestely ovat luonteva jatko perinohjaiselle siivoamiselle. Siivotaan aikaa vievät ja huonoa energiaa tuovat asiat kokonaan pois elämästä, jotta aikaa jää energisoiville asioille. “Onko kukaan konmarittanut puolisoaan?” kysyi Konmari Suomi -Facebook-ryhmän jäsen ja yli 55 000 henkilön yhteisöstä löytyi paljon kohtalotovereita. Aikaa ei enää kuluteta asioihin joista ei nautita, sillä se halutaan käyttää mahdollisimman laadukkaasti, hyvässä seurassa.

Ilmiön tuomana monet ovat havahtuneet siihen, että sosiaalisessa mediassa pyöriminen jättää jäljelle lähinnä runnellun olon. Ajankäytön priorisointi heijastuu melko suoraan älypuhelimen käyttöön ja sen sisältöjen kuluttamiseen. Facebookin parissa vietetty aika vähentyi ensi kerran tämän vuoden alussa käyttäjien keskuudessa. Jatkuva älypuhelimen käyttö turruttaa, vaikka ihmiset haluaisivat kerätä kokemuksia ja tuntea jälleen. Olemme alkaneet rajoittaa itseltämme sosiaalisen median käyttöä ja se asettaa haasteita kenen tahansa markkinointiin. Viestitulva eri kanavissa on valtava, somen parissa vietetty aika vähenee ja mikä pahinta, useimmalle vastaanottajalle viestit ovat yhdentekeviä. Miksi vastaanottaja valitsisi juuri sinun viestisi, kun tarjolla on ääretön määrä muutakin sisältöä? Klikkiotsikot saattavat toimia muutaman kerran, mutta jos klikkauksen jatko ei ole sitä mitä lupaat eikä sisältö tarjoile elämyksiä, uusia klikkauksia ei tule. Laadukas sisällöntuotanto ja sisällöt ovat se joka voittaa ihmiset puolelleen, nyt ja tulevaisuudessa.

Aloita suunnitelmallinen sisällöntuotanto näillä:
  1. Kerää oma yleisö. Oma yleisö on lähtökohtaisesti kiinnostunut tuottamistasi sisällöistä. Asiakas myös seuraa mielellään käyttämiään toimijoita eri medioissa, jolloin viestit saadaan helpommin perille.
  2. Tunne yleisösi. Näin voit tarjota vielä relevantimpia sisältöjä vastaanottajalle.
  3. Ansaitse huomiosi. Tee sisällöistäsi osa asiakaskokemusta, jolloin uusia sisältöjä janotaan. Kun asiakas on hurmattu kerran, asiakas odottaa uudelleenhurmaamista.

Usein sitä uppoutuu omaan tekemiseensä, eikä välttämättä erota, mitkä omassa tekemisessä ovat niitä asioita, jotka kannattaisi asiakkailleen hopeatarjottimella tarjoilla. Fabulan Ajatusheräämössä ravistelemme yhdessä puuta ja mietimme, miten sisältömarkkinoinnissa kannattaisi edetä, olitpa vasta-alkaja tai kaipaat uusia ideoita varmistaaksesi kasvusi. Ja arvaa mikä on parasta? Ilmaisen Ajatusheräämön voit varata itsellesi täältä. Ajatusheräämö on työpaja niille yrityksille ja toimijoille, jotka ovat kiinnostuneet asiakaskokemuksen parantamisesta ja sisällöntuotannosta.